تبلیغات
کتابخانه مرکزی دارالعلوم زاهدان - اخبار کتاب و کتابخوانی
 
کتابخانه مرکزی دارالعلوم زاهدان
انیس کنج تنهایی کتاب است / فروغ صبح دانایی کتاب است .
درباره وبلاگ


شناساندن تاریخ و فرهنگ اصیل اسلامی و حفظ ارزشها و باورهای دینی به نسل حاضر و آینده جامعه اسلامی جهت حفظ هویت و رشد غرور دینی و باورهای مذهبی امری مسلم و ضروری است . کتابخانه ها مسئول گردآوری ، حفاظت و سازماندهی منابع لازم در راستای شناسایی تاریخ ، فرهنگ و آداب و رسوم اسلامی می باشند. کتابخانه مرکزی دارالعلوم زاهدان نیز در این راستا با فراهم آوری 50000 جلد کتاب توانسته است گامی کوچک در جهت رشد و تعالی فرهنگ دینی و حراست از گنجینه های اندیشمندان بردارد. اما انفجار اطلاعات همراه با تکامل سریع تکنولوژی و فزونی بیش از انتظار نشریات در دهه های اخیر بسیاری از کتابخانه های بزرگ دنیا را از فراهم آوری تمام نشریات عاجز نموده است . کتابخانه مرکزی دارالعلوم زاهدان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد .از این رو امیدمان بر آن است تا اندیشمندان ، کتابدوستان ، ناشران و مولفان ارجمند بذل عنایتی نموده با همتی خداپسندانه و عزمی راسخ با اهدای کتاب در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی مجموعه کتابهای کتابخانه مرکزی دارالعلوم ، ما را یاری نمایند. و من الله توفیق

مدیر وبلاگ : مسعود عبادی
نویسندگان
دوشنبه 26 آبان 1393 :: نویسنده : مسعود عبادی
منبع : لیزنا
شنبه, 24 آبان 1393 ساعت 21:46
مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در دانشگاه الزهرا با تشکیل پنل علمی با عنوان «بررسی علل عدم اقبال جامعه به کتابخوانی» پی گرفته شد.

به گزارش خبرنگار لیزنا، مراسم «بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» به همت کتابخانهٔ مرکزی دانشگاه الزهرا در محل سالن دکتر تورانی این دانشگاه برگزار شد، با تشکیل پنل علمی با عنوان «بررسی علل عدم اقبال جامعه به کتابخوانی» پی گرفته شد.

اعضای این پنل عبارت بودند از دکتر فریبرز خسروی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دکتر امیررضا اصنافی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، سید ابراهیم عمرانی، دبیر شورای سیاست گذاری منابع علمی و دکتر زویا آبام و دکتر منصور تاجداران، اعضای هیأت علمی دانشگاه الزهرا تشکیل شد. این پنل به بررسی علل عدم اقبال جامعه به کتابخوانی پرداخت.

ارائه مهم‌ترین عوامل بی‌میلی مردم نسبت به مطالعه

در آغاز این نشست دکتر خسروی عدم ایجاد گرسنگی اطلاعاتی در سطوح مختلف تحصیلی، نقش نداشتن اطلاعات در تصمیم گیری‌های سازمان‌ها و مسائل معیشتی را مهم‌ترین عوامل بی‌میلی مردم نسبت به مطالعه دانست.

 وی در ادامه به افت تعهد کاری در میان کتابداران و سایر صاحبان حرفه اشاره کرد و گفت: در ده سال اخیر ما چند نفر شبیه خانم نوش آفرین انصاری، خانم پوری سلطانی، خانم ماندانا صدیق بهزادی و دکتر عباس حری داشته‌ایم که در این حرفه خوب بدرخشند. با توجه به همه این عوامل یعنی فقدان گرسنگی اطلاعاتی، وضع معیشتی و فقدان تعهد کاری اصلا چرا باید آمار مطالعه رشد کند؟

دنیای جدید با آنچه در کلاس‌های ما می‌گذرد متفاوت است

خسروی در پایان سخنان خود به محمل‌های جدید و رسانه‌های نوین اشاره کرد و گفت: دنیای جدید با آنچه در کلاس‌های ما می‌گذرد متفاوت است اگر نتوانیم خودمان را با آن مطابق کنیم تالی و جانشین برای ما پیدا خواهد شد.

ما باور نداریم که وظیفهٔ خود را انجام می دهیم و در ازای آن پول می‌گیریم بلکه دائم نگران «پررو شدن» مخاطب هستیم

 در ادامه این پنل، سید ابراهیم عمرانی با اشاره حکایت مولانا از طاووسی که پرهای زیبایش را موجب بدبختی خود می‌دانست و آن‌ها را می‌کند گفت: نفت برای ما نقش همان پر طاووس را دارد و علت بسیاری از مشکلات از جمله عدم تعهد حرفه‌ای را باید در پول نفت جستجو کرد. ما حداقل‌ها را آماده داریم و نیازی نمی‌بینیم که برای آن بجنگیم و این درباره همه حرفه‌ها مصداق دارد نه فقط کتابداری. کسانی که اینجا می‌نشینند و با حسرت از وضعیت غرب حرف می‌زنند آیا می‌توانند یک روز آنجا و با شرایط آنجا کار کنند؟ در کنار این ما شاهد مساله افت اخلاق نیز هستیم. ما باور نداریم که وظیفهٔ خود را انجام می دهیم و در ازای آن پول می‌گیریم بلکه دائم نگران «پررو شدن» مخاطب هستیم.

عمرانی ادامه داد: نکته دیگر خود خواندن است. من بچه‌هایم را طبق فرمول شورا و آنچه از خانم انصاری آموختم بزرگ کردم. برخی به من می‌گفتند از روی کتاب که نمی‌‌شود بچه بزرگ کرد. پاسخم این بود که وقتی شما دور هم می‌نشینید و از بچه‌هایتان حرف می‌زنید آیا در حال تبادل تجربه نیستید؟ پس چگونه است که نمی‌توان به تجربیات کسی مثل ژان پیاژه که 100 هزار کیس را به جای یکی دو کیس دیده تکیه کرد. این تجربه را بخوانید و بعد خلاقیت به کار ببرید و آن را با فرهنگ و خانواده خودتان مطابق کنید.  

توصیه می‌کنم کتاب «درباره اینترنت» را بخوانید تا ببینید یک فیلسوف آمریکایی از مهد اینترنت چه نگاهی درباره این شبکه‌ها دارد

عمرانی به عنوان نکته پایانی گفت: خواهشم این است که شبکه‌های اجتماعی را صرفا ابزار ببینید. توصیه می‌کنم کتاب «درباره اینترنت» را بخوانید تا ببینید یک فیلسوف آمریکایی از مهد اینترنت چه نگاهی درباره این شبکه‌ها دارد. شاید باور نکنید که شبکه‌های اجتماعی به شما به عنوان کالا نگاه می‌کنند. این کلیک‌های شما هستند که فروش محصولات را بالا می‌برند. از فیسبوکتان خوب استفاده کنید و ابزار دست برندهای بزرگ نشوید.

ترویج کتاب را باید از خانواده شروع کنیم

در ادامه دکتر اصنافی تریبون را در دست گرفت و گفت: مساله مهم دیگری در زمینه کتابخوانی فرهنگ است. خیلی از خانواده‌ها فرزندان‌شان را رها می‌کنند و همه امکانات را در اختیارشان می‌گذارند تا هر طور خواستند رفتار کنند و غرولندی در کار نباشد. این باعث می شود ما از افکار خودمان استفاده نکنیم در حالی که در وجودمان عنصر تفکر قرار دارد. زمانی می‌توانیم بگوییم رفتارمان واقعا بر اساس تفکر است که منش انسانی داشته باشیم و این در کتابخانه تجلی می‌یابد. ترویج کتاب را باید از خانواده شروع کنیم تا بعد به نهاد آموزش برسیم. مدرسه باید محلی برای تضارب و تعامل آرا باشد و بچه‌ها دربارهٔ آنچه در خانواده بحثش نمی‌شود صحبت کنند. اگر کتابخانه‌های آموزشی نباشند کل جامعه ضربه می‌خورد و بچه‌ها در حالی به مقاطع بالا می‌روند که نمی‌توانند یک خط بنویسند یا فکر کنند. آسیب بعدی فقدان پشتکار است. خیلی از افراد جامعه بدون زحمت به جایی می‌رسند. باید تلاش زیاد و مطالعه زیاد و آگاهی زیاد تبدیل به عادت و فرهنگ شود و من آرزو می‌کنم روزی همهٔ بایدهای ما به هست تبدیل شوند.

کتاب‌های تولید شده باید توانایی جذب مخاطب را داشته باشند

سخنران بعدی پنل، دکتر تاجداران، ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این نشست و آرزوی تداوم چنین نشست‌‌هایی گفت: من در همایش کتابدرمانی هم گفتم  که کتاب‌های تولید شده باید توانایی جذب مخاطب را داشته باشند نه اینکه همین طور بی‌هدف کتاب در بازار بریزیم و یگوییم بخوانیم. این حرف شاید ایده‌آل گرایانه به نظر برسد. اما امیدوارم پنل‌هایی ایجاد شود برای تولید کتاب‌های مناسب کتابدرمانی برای کودکان و بزرگسالان. امیدوارم این امر در سالهای آینده در دانشگاه خود ما رواج پیدا کند و از طریق گام کوچک بتوانیم رسالت‌های کتابداری را به جامعه بشناسانیم.

عدم اقبال به کتابخوانی را معضلی چند بعدی و در هم تنیده است

پس از سخنان دکتر تاجداران، دکتر زویا آبام به عنوان سخنران پایانی مراسم به جمع‌بندی نظرات سایران پرداخت و عدم اقبال به کتابخوانی را معضلی چند بعدی و در هم تنیده دانست. دکتر آبام مسائل اقتصادی، فقدان نگاه جدی به کتابخانه در آموزش و پرورش و آموزش عالی، مدرک‌گرایی، فقدان فرهنگ کتابخوانی، فقدان مسئولیت پذیری و فقدان برنامه‌ریزی اصولی را از ابعاد این مشکل دانست و گفت: نمی‌توان بچه‌ها را سرزنش کرد که چرا تبلت را جایگزین کتاب کرده‌اند. بلکه باید لذت کتابخوانی را به آنها منتقل کرد.

پس از پایان این پنل، حضار به بیان پرسش‌های خود از استادان حاضر در پنل پرداختند. در این بخش از برنامه به مسائلی چون نقش کتابخانهٔ ملی در ترویج کتابخوانی و مسالهٔ تحریم بانک‌های اطلاعاتی پرداخته شد.

مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، با پایان جلسهٔ پرسش و پاسخ خاتمه یافت.

برنگار : مائده ایمانی





نوع مطلب : اخبار کتاب و کتابخانه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :