تبلیغات
کتابخانه مرکزی دارالعلوم زاهدان - نقش خانواده در کتابخوانی کودک
 
کتابخانه مرکزی دارالعلوم زاهدان
انیس کنج تنهایی کتاب است / فروغ صبح دانایی کتاب است .
درباره وبلاگ


شناساندن تاریخ و فرهنگ اصیل اسلامی و حفظ ارزشها و باورهای دینی به نسل حاضر و آینده جامعه اسلامی جهت حفظ هویت و رشد غرور دینی و باورهای مذهبی امری مسلم و ضروری است . کتابخانه ها مسئول گردآوری ، حفاظت و سازماندهی منابع لازم در راستای شناسایی تاریخ ، فرهنگ و آداب و رسوم اسلامی می باشند. کتابخانه مرکزی دارالعلوم زاهدان نیز در این راستا با فراهم آوری 50000 جلد کتاب توانسته است گامی کوچک در جهت رشد و تعالی فرهنگ دینی و حراست از گنجینه های اندیشمندان بردارد. اما انفجار اطلاعات همراه با تکامل سریع تکنولوژی و فزونی بیش از انتظار نشریات در دهه های اخیر بسیاری از کتابخانه های بزرگ دنیا را از فراهم آوری تمام نشریات عاجز نموده است . کتابخانه مرکزی دارالعلوم زاهدان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد .از این رو امیدمان بر آن است تا اندیشمندان ، کتابدوستان ، ناشران و مولفان ارجمند بذل عنایتی نموده با همتی خداپسندانه و عزمی راسخ با اهدای کتاب در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی مجموعه کتابهای کتابخانه مرکزی دارالعلوم ، ما را یاری نمایند. و من الله توفیق

مدیر وبلاگ : مسعود عبادی
نویسندگان

این نوشتار در شماره 57 - 58 ندای اسلام منتشر شده است

« اقرأ باسم ربك الذی خلق؛ بخوان به [برکت] نام پروردگارت که آفریدگار است »(علق:1). فرمان «اقراء»، اولین آموزش الهی به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، و در پی آن سوگند «ن و القلم و ما یسطرون؛ نون، قسم به قلم [أعلی] و به آنچه می‌نویسند [فرشتگان]»(قلم:1)، نمایان‌گر ارزش خواندن و نوشتن در مكتب اسلام است. در واقع پروردگار با فرمان اقراء و سوگند به قلم، اساس مكتبی را برای ما بنیان نهاد كه بر «خواندن» و «نوشتن» و ثمرات و برکات این دو استوار است. رسول اكرم صلّی‌الله‌‌علیه‌وسلّم در اولین جنگ با آزاد کردن اسیران دشمن به شرط آموزش  دادن خواندن و نوشتن به مسلمانان این فرمان الهی و سوگند ربّانی را ارج نهاده و كارنامة مسلمانان سلف نیز در عصر طلایی تمدن اسلامی، نشان از ارج و قرب فرمان «اقراء» می‌دهد.

اما در عصر كنونی كه مشهور به عصر انفجار اطلاعات است، در بسیاری از جوامع مسلمان به كتاب و كتاب‌خوانی اهمیت شایسته‌ای داده نمی‌شود؛ به‌خصوص برای كتاب‌خوانی گروه‌های سنی كودكان از سن 2 تا 15 سالگی. درحالی‌که در كشورهای پیشرفته سرمایه‌های عظیم ملی برای نشر كتاب، احداث كتاب‌خانه‌ها و احیای فرهنگ كتاب‌خوانی به‌خصوص از سنین كودكی اختصاص داده می‌شود.

 

نقش كتاب در زندگی كودكان

كودكان در ماه‌های اولیة زندگی با پاره كردن و ورق زدن كتاب‌ها در واقع نوعی ارتباط با كتاب و دنیای كتاب و مطالعه برقرار می‌كنند.

واكنش‌های مثبت و منفی والدین به این امر می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد علاقه و یا بی‌میلی كودك به كتاب در سال‌های بعدی زندگی او و حتی بزرگ‌سالی شود.

اغلب والدین گمان می‌كنند بچه‌ها‌ از اسبا‌ب‌بازی بیشترین لذت را می‌برند و مدام در حال تهیة اسباب‌بازی برای آنها هستند و به نقش كتاب به‌عنوان نوعی سرگرمی برای آنها نگاه می‌كنند. اما بر اساس یافته‌های اخیر، اسباب‌بازی‌ها نقش كمتری در رشد ذهنی كودك نسبت به كتاب دارند، به‌طوری که در كشورهای پیشرفته وجود كتاب‌خانه در اتاق كودك حتی از تخت‌خواب او هم مهم‌تر است و كتاب نقش بسیار زیادی در پرورش قوای ذهنی كودك دارد.

كودك در ماه‌های اولیه زندگی با پاره كردن كتاب نوعی تخلیة انرژی می‌كند و پس از آن به آرامش درونی می‌رسد كه این آرامش برای او توأم با شادی خواهد بود و او در بزرگسالی می‌آموزد كه با كتاب می‌تواند به آرامش برسد و این در وی نهادینه می‌شود. خواندن كتاب هنگام خواب برای كودك این امكان را برایش فراهم می‌آورد كه تا او خواب آسوده‌تری داشته باشد. همچنین باعث ایجاد سؤالاتی در ذهنش می‌شود كه فكر كردن دربارة آنها و یافتن پاسخ‌شان، افزایش هوش و سطح هوشیاری را برای كودك به همراه خواهد داشت.

خواندن كتاب بر خلاف تماشای تلویزیون باعث ایجاد تمركز در كودك می‌شود و این تمركز برای كودك حس آرامش را به همراه خواهد داشت. همچنین خواندن كتاب‌های داستان برای كودكان باعث ایجاد حس مقایسه در ذهن كودك میان شخصیت‌های خوب و بد می‌شود و كودك با پیام داستان متوجه می‌شود كه همیشه شخصیت‌ها و خصلت‌های خوب پیروز هستند و همین امر سبب ایجاد ویژگی‌های مثبت در كودكان می‌شود.

والدین گمان می‌كنند كه كودكان تنها به داستان‌ها برای گذراندن وقت گوش می‌دهند، اما این‌طور نیست، آنها ممكن است ساعت‌ها پس از خواندن كتاب به آن داستان فكر كنند و حتی خود را جای شخصیت‌های داستان بگذارند.

كتاب خواندن برای كودك بسیار مفید است و ذهن آنها را پویا و حس اعتمادبه‌نفس‌شان را افزون می‌كند.

 

پیشنهادات:

1. خواندن کتاب برای كودك را از سال‌های نخست تولد آغاز كنیم، زیرا در سنین پایین، كنجكاوی كودك برای شنیدن و درك مطلب زیاد است؛

2. تكرار مطالب به‌طور منظم باشد؛ یعنی خواندن روزانه (حداقل یك‌بار در روز) و مخصوصاً‌ زمان فراغت یا پیش از خواب؛

3. اختصاص دادن بخشی از بودجة ماهانه به جای خرید لوازم غیر ضروری به خرید كتاب؛

4. اختصاص دادن یك قفسة كتاب كوچك به كودكان و یا حداقل یك طبقه از كتاب‌خانة منزل مخصوص كودكان؛

5. ایجاد فضای آرام و مناسب برای خواندن و استفاده از مشوق‌هایی همچون میز و صندلی مخصوص كودك؛

6. ایجاد انگیزه کتاب‌دوستی و مطالعه در كودك، با بردن كودك به كتاب‌خانة عمومی، خرید كتاب توسط كودك، بردن به نمایشگاه كتاب، برگزاری مسابقات كتاب‌خوانی در بین فرزندان اقوام و دادن جایزه به تعداد زیاد، اهدای كتاب یا كارت عضویت كتاب‌خانه و یا اشتراك مجلات مخصوص كودكان؛

7. مطالعه گروهی در منزل با اهل خانه و گاهی با گروهی از كودكان هم‌سن‌وسال فرزندتان.

در پایان یادآوری دو نكته ضروری است. اول اینكه اگر كودك به دلایلی علاقه به خواندن كتاب نشان نداد، او را وادار به خواندن نكنید. دوم این‌كه اگر می‌خواهید فرزندتان کتاب بخواند، خودتان کتاب بخوانید و به كودك‌تان خواندن را نشان دهید.





نوع مطلب : کتابخوانی کودک، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :